Jedzenie i towary

"Kupujcie, kupujcie świeże śledzie morskie... jabłka, gruszki, zamorskie owoce... garnki, garnki" - przekrzykujący się kupcy na targowisku w Thir próbowali wszystkich swoich sił aby sprzedać swój towar. No tak - pomyślałem, skoro można zarobić na wojnie, to można także zarobić i na legalnym handlu - myśląc to wszedłem pomiędzy kramy próbując znaleźć okazję.

Mount&Blade to nie tylko wieczne potyczki, ale również mocno rozbudowany system logistyczny, i ekonomiczny. Powiecie zapewne i co z tego, dobra siekanina to jest to co lubię, a zastanawialiście się skąd wasza drużyna bierze żywność, albo co w karawanie kupieckiej można znaleźć? Odpowiedzi na to i wiele innych pytań znajdziecie właśnie w grze Mount&Blade.

Ekwipunek, czyli czym napchać kieszenie!

Autorzy gry zebrali i pogrupowali wyposażenie w kilka oddzielnych podgrup. Oto one
Broń i opancerzenie, ubiór - opisane w pozostałych artykułach
Konie - opisane w innym artykule
Książki - woluminy, które główny bohater może przeglądać w "wolnych chwilach", dające za przeczytanie poziom danej umiejętności. Poniżej więcej informacji
Żywność i picie - jak sama nazwa wskazuje i tutaj mała uwaga - żywność jest konsumowana przez naszych "kamratów" i im większy oddział tym więcej i szybciej jej "zużywają".
Pozostałe - między innymi ziarno, narzędzia, bele płótna i tym podobne rzeczy będące dobrami którymi możemy pohandlować.

Trochę ekonomii.

Czyli jak grac kupcem. Najprościej rzecz ujmując tanio kupować, drogo sprzedawać. Każdy o tym wie, ale nie każdy korzysta, a ja podpowiem jak to zrobić. Wchodzisz do sklepu i patrzysz czego jest najwięcej. Niektóre miasta specjalizują się w produkcji jednych dóbr (nad morzem łatwiej o wędzone ryby niż o owczą wełnę). I najpierw patrzymy ile kupiec ma w swoich zakamarkach danego dobra. Ale po kolei, zacząłeś grać kupcem chcącym dojść do dużego majątku. Wchodząc do menu miasta/targowiska możesz oszacować co kupić i ile zarobić na danym towarze. W zależności jaki masz poziom umiejętności handel możesz z większym bądź mniejszym zyskiem sprzedać zakupione wcześniej w poszczególnych miastach. Następnie należy się zastanowić nad ochroną, wynajmując ich w karczmach (najlepiej aby byli to konni - wiadomo koń szybciej od pieszego się porusza), a i nie zapomnij zakupić konia pociągowego :).

W drodze

Odpoczywaj w wioskach, jesteś zabezpieczony przed napadami bandytów. Poruszaj się z inną karawaną, przy dobrym układzie Ty będziesz ochraniał ją, a ona pomoże Ci podczas obrony. Gdy napadną na Ciebie rozbójnicy, nie łam się zawsze można próbować przekabacić ich łapówką.

Kupić, sprzedać, zarobić. Cena jest podstawą bez żadnych modyfikatorów, natomiast ilość to jak dużo mieści się w „jednej paczce” danego towaru.


Żywność i płyny:

Wędzone ryby (smoked_fish) I:50 C:25
Suszone mięso (dried_meat) I:50 C:42
Wołowina (cattle_meat) I:50 C:103
Wieprzowina (pork) I:50 C:45
Drób (chicken) I:50 C:25
Miód (honey) I:10 C:56
Wędliny (sausages) I:30 C:30
Kapusta (cabbages) I:50 C:10
Masło (butter) I:30 C:120
Sery (cheese) I:20 C:25
Wino (wine) I:50 C:241
Piwo (ale) I:50 C:164
Chleb (bread) I:50 C:12
Kosz jabłek (apples) I:50 C:14

Dobra ogólne:

Przyprawy (spice) C:880
Sól (salt) C:255
Zboże (grain) C: Pszenica (wheat) C:107
Mąka (flour) C:171
Żelazne sztaby (iron) C:261
Oliwa (oil) C:484
Ceramika (pottery ) C:126
Len (linen ) C:250
Futra (furs) C:391
Wełna (wool) C:130
Aksamit (velvet) C:1025
Narzędzia (tools) C:410

Książki:

Podróżując poprzez krainę ze swoim towarem, możesz czasem w karczmach napotkac sprzedawcę ksiąg. Warto od niego odkupić księgę lub nawet kilka, chociaż są one strasznie drogie, z dwóch powodów. Gdyż woluminy dzielą się na te które po przeczytaniu podwyższają poziom danej umiejętności na stałe lub też jeśli trzymamy ją w ekwipunku daje nam bonus podwyższający umiejętność (zazwyczaj zaznaczony innym kolorem).