Broń

 

 

Broń w grze Mount&Blade oparta została na uzbrojeniu używanym przez średniowiecznych wojowników. Znaleźć tutaj możemy pałki używane przez zakonników do rozpędzania tłumu, kopie turniejowe rycerzy, tasaki biedoty, miecze wikingów, broń, miotaną, a także wszelkiej maści łuki i kusze. Każda z tych broni posiada swoją specyfikę oraz właściwości, które pokrótce przedstawimy poniżej.

Po wejściu do gry i najechaniu kursorem na daną broń, oczom naszym ukaże się krótki acz ważny opis dający nam rozeznanie co daje dane ubrojeni. Opis ten składa się z:

  • Przedrostka + Nazwy właściwej broni
  • Typu broni: jedno, dwuręczna, drzewcowa
  • Ilości - dotyczy jedynie amunicji oraz broni rzucanych
  • Ceny kupna/sprzedaży
  • Wagi broni
  • Zadawanych obrażeń
  • Prędkości broni
  • Zasięgu broni
  • Wymaganego poziomu danej umiejętności

Przedrostek urozmaica nam dane uzbrojenie, gdyż wiadomo nie od dziś, że nie każdego stać było na "Excalibura". A i rzemieślnicy wytwarzający różnej maści broń nie zawsze byli "fachowcami" w swej branży.
Opis przedrostków dotyczy każdej części ekwipunku, w nawiasie podajemy czego dotyczy dany przedrostek:

(BD) - broń drzewcowa,
(O) - opancerzenie,
(Z) - zbroja,
(K) - konie,
(U) - ubranie,
(T) - tarcza,
(M) - miecze,
(To) - topór,
(Sz) - szable
(BO) - broń obuchowa,
(N) - nadziak,
(No) - noże,
(St) - sztylety
(Ł) - łuki,
(K) - kusze,
(Po) - pociski


Opis uwzględnia jedynie broń.

  • Plain [Pospolity]
  • Cracked (Z)(BD)(T)(Ł)(K)[Wyszczerbiony] -zmniejszone uszkodzenia
  • Rusty (O)(Z)(M)(To)(BO)(N)(Sz)(No)(St)[Zardzewiały] - zmniejszone uszkodzenia
  • Bent (BD)(Ł)(K)(Po)[Zgięty] - zmniejsza uszkodzenia oraz spowalnia ładowanie
  • Chipped (M)(To)(BO)(N)(Sz)(No)(St)[Połamany] - zmniejszone obrażenia, zasięg i szybkość
  • Battered (O)(Z)(T)[Sponiewierany]
  • Poor [Nędznej jakości]
  • Crude (O)(Z)[Niestaranny]
  • Old [Stary]
  • Balanced (No)(M)(To)(BO)(N)(Sz)(St)[Idealnej wagi] - zwiększone uszkodzenia, przyspiesza broń
  • Watered_steel (Sz)[Zabójczej ostrości]
  • Heavy (K)(To)(BO)(N)[Ciężki] - zwiększa uszkodzenia, spowalnia broń
  • Tattered (U)[Niechlujny]
  • Ragged (U)[Podarta]
  • Sturdy (U)[Dobrej jakości]
  • Thick (U)(O)(Z)(T)[Sporej grubości]
  • Hardened (U)[Dużej twardości]
  • Reinforced (O)(Z)(T)[Wysokiej wytrzymałości]
  • Lame (K)[Kulawy]
  • Swaybacked (K)[Zajeżdżony]
  • Stubborn (K)[Uparty]
  • Temperate (No)(Sz)(M)(St) [Spokojny] Zwiększona cena, zwiększone uszkodzenia
  • Spirited (K)[Rączy]
  • Large_bag (Po)[Dużej ilości] - zwiększa ilość amunicji


Ze względu na umiejętności:

One-handed weapons - czyli broń trzymana w jednym ręku, w drugim zazwyczaj nosimy tarczę. Do broni tych zaliczamy sztylety, miecze, szable, topory, broń obuchową czyli pałki, buzdygany, nadziaki...

Two-handed weapons - wszelkie bronie do których użycia potrzebujemy dwóch rąk. Czyli miecze bastardowe i dwuręczne, topory dwuręczne, kamienne pałki

Polearms - bronie drzewcowe, takie jak włócznie, kopie, piki, lance... skończywszy na prostym kiju pielgrzyma.

Archery - wszelkiej maści łuki.

Crossbows - czyli kusze - broń mieszczan i plebsu.

Throwing - to wszystko czym można rzucić w przeciwnika. Kamienie, noże, oszczepy, toporki do rzucania.

Cena broni zależy od przedrostka oraz umiejętności postaci gracza.

Waga - im mniejsza tym lepsza oczywiście

Zadawane obrażenia możemy podzielić na te zadane przez pchnięcie(thrust) oraz cięcie(swing), natomiast same rany dzielimy na obuchowe(blunt), cięte(cut), kłute(pierce)

Prędkość broni - im wyższy wskaźnik tym dane uzbrojenie szybsze, zadając szybciej uderzenie

Zasięg broni - odległość na jaką przeciwnik powinien zacząć się bać postaci gracza ;).