Opis gry

Słowem wstępu

 

Mount & Blade jest grą którą ciężko zaklasyfikować do jednego gatunku. Jest to gra akcji z elementami RPG, nic specjalnego? Dodajmy do tego jeszcze cechy gatunku charakterystyczne dla strategii oraz symulatora. Trudno wyobrazić sobie takie zestawienie, prawda? Jednak taka właśnie jest Mount&Blade. Jest to pierwsza gra w swoim rodzaju. Znaleźć można opinie porównujące Mount & Blade do najróżniejszych gier, od serii Total War do serii Gothic, poprzez Heroes czy chociażby Diablo. I właśnie to czyni Mount & Blade grą fenomenalną! Nowatorskie połączenie najlepszych cech RPG, gry akcji oraz strategi. Każdy, kto zagra w Mount & Blade zapamięta swoja pierwszą bitwę na długo... Dlaczego? Przekonaj się czytając dalszą część naszego artykułu

O grze

Tak jak wspomniałem, Mount & Blade jest symulatorem, a dokładnie mówiąc, jest symulatorem życia rycerza, który zostaje rzucony do fikcyjnego świata Calradia. Brak tutaj typowych dla gatunku RPG czarów czy mitycznych stworów, gra jest idealna odskocznią od RPG, które w większości stawiają na barwne sztuczki magiczne. W Mount Blade nie będziesz decydował o losach całego świata, nie będziesz go też ratował przed potworami, które pojawiły się z magicznych portali...I tu nasuwa się pierwszy i chyba jeden z największych plusów Mount & Blade, gra jest realistyczna, realistyczna aż do bólu. Gracz zostaje rzucony w ciemne realia średniowiecza gdzie jego problemy będą rozwiązywane mieczem, kuszą lub całkiem zgrabną szabelką. Będziesz zajmował się swoimi problemami i od Ciebie będzie zależało, czy opłaca się inwestować w przyjaźń z innymi lordami, czy dążyć ku władzy samotnie.

Nowa gra

Po rozpoczęciu nowej gry wybieramy postać, jaką przyjdzie nam kierować. Odpowiadamy na pytania, które mówią o tym jakie życie toczył nasz bohater przed wydarzeniami dziejącymi się w grze. Po weryfikacji odpowiedzi otrzymujesz odpowiednią klasę oraz specyfikę broni w których użytkowaniu najlepiej będziesz się odnajdywał. Jeśli wybraliśmy szlachcica do wyboru mamy również herb rodu, który widniał będzie na zamkach oraz na zbrojach przynależnych do Ciebie wojsk. Po ustaleniu wszystkich tych rzeczy przechodzimy do ekranu tworzenia wyglądu postaci. Do wyboru mamy kilka odcieni skóry, kilkanaście suwaków, które pozwalają na stworzenie naprawdę wyróżniających i niepodobnych do siebie twarzy. Gdy skończymy kreować naszego rycerza pierwsze co przyjdzie nam ujrzeć to mapa strategiczna. Na mapie decydujemy gdzie się udamy, kogo zaatakujemy czy jakie miasto lub zamek podbijemy. Naszą drużynę(z czasem oddział, a nawet armię)symbolizować będzie figurka konnego bądź poruszającego się na piechotę człowieka, który to będzie zmieniał wygląd wraz ze zmianą stanu społecznego Twojej postaci. Poruszanie na mapie strategicznej odbywa się w czasie rzeczywistym, czas zatrzymuję się tylko wtedy, kiedy gracz staje i nie wykonuje żadnych ruchów.Oczywiście jak przystało na dobrą grę RPG przez całą rozgrywkę rozwijamy swoje umiejętności, podnosimy współczynniki siły, zwinności, inteligencji, charyzmy i poziom władania różnymi rodzajami broni (jednoręczna, dwuręczna, łuki, kusze, broń miotana, obuchowa oraz drzewcowa). Umiejętności są różnorakie, jest ich sporo dlatego proponuję poczytać o nich w osobnych dziale. Tutaj również trzeba podkreślić plus wynikający z jednego z najlepszych systemów przydzielania doświadczenia. Na początku gracz wybiera jeden z 4 atrybutów: siłę, zwinność, charyzmę oraz inteligencje. Pozwala to na przydzielanie punktów w niżej notowanych atrybutach takich jak np. łucznictwo konne, wytrzymałość czy chociaż by posługiwanie się tarczą. To jeszcze nie koniec, gracz rozwija także zdolności bojowe czyli umiejętności pozwalające celniej strzelać, szybciej wymachiwać mieczem itp. Żeby jednak rozwinąć tą ostatnią trzeba umiejętnie rozdać punkty doświadczenia w atrybutach głównych i umiejętnościach drugiego rzędu.

Game-play

Dynamika walki przyprawia o pozytywną palpitację serca i jest piękna do granic. Gdy staje naprzeciw siebie po 50 chłopa by za chwilę biec na siebie wrzeszcząc i wydając straszliwe dźwięki, każdy włos na ciele ma prawo stanąć dęba. Mamy też do wyboru szereg ciosów bronią białą- pchnięcie, cięcie,uderzenie znad głowy co wzbogaca jeszcze realizm bitwy. I potem to całe pole bitwy zasłane trupami… niesamowite wrażenie. Błędem byłoby nie wspomnienie o genialnym systemie jazdy konnej. Koń zachowuje się tak jak w rzeczywistości. Większość graczy preferuję grę na koniu, są jednak tacy, dla których zostanie piechurem to podstawa. Czy osoby te są w jakiś sposób pokrzywdzone? Ależ oczywiście, że nie! Zwarta piechota może stanowić równie duże zagrożenie jak jazda konna. Mount Blade pozostawia olbrzymią swobodę. Od Ciebie zależy jak ją wykorzystasz! Droga gracza może być różna, może on pozostać wasalem, rycerzem lub nawet wieśniakiem. Wszystko sprowadza się do wojny. Zwieńczeniem gry jest stworzenie własnego suwerennego państwa, gracz może jednak dołączyć do jednego z już istniejących. Każde państwo ma swoje unikalne jednostki np. Nordowie mają bardzo mocną piechotę, natomiast Khergici mają dobrych konnych łuczników. Gracz może ingerować we wszystkie nacje, może niszczyć, wspomagać- opcji jest tak wiele, że nie sposób opisać ich wszystkich. Gracz może dołączyć do 5 zróżnicowanych pod względem kulturowym i militarnym królestw:


Królestwo Nordów: Nacja ta osiadła na północno-zachodniej części Carladi. Nordowie mogą pochwalić się bardzo mocną piechotą oraz dobrymi łucznikami, których wbrew przekonaniom, można porównać do łuczników Khergickich.

Królestwo Swadian: Zajmuję ona centralną cześć Carladi. Potęga militarna tego państwo oparta jest na kawalerii która bez problemu , przebija się przez znacznie liczniejszą grupę nieprzyjaciela. Chanat Khergitów: Pustynna południowo- wschodnia cześć krainy. Specyfika wojsk oparta jest na lekkich pancerzach oraz najlepszych łucznikach w całym świecie gry. Konni łucznicy potrafią na pełnej szybkości wypuścić setki celnie zaadresowanych strzał. Dodać do tego szybkie konie i już możemy powiedzieć, że jest to nieprzyjemny i ciężki do dogonienia przeciwnik. Taktyka jest prosta, strzelaj i trzymaj się z daleka.

Królestwo Veagirów: Łączy w swojej armii wszelkie formacje. Mają zarówno przyzwoitą piechotę i łuczników jak i dobrą kawalerię. Jak łatwo można się domyślić, formacja Veagirów np. piechoty nie dorówna formacji piechoty Nordów, biorąc jednak ogół wojsk Veagirów możemy dojść do wniosku, że jest to równie niebezpieczne szanse się wyrównują.

Królestwa Rhodoków: Jak na czasy panujące w Calradi, jest to nowoczesne państwo. Przynajmniej jeśli chodzi o uzbrojenie armii. Posiadają najlepsze tarcze i ostre miecze. Nie są pionierami w posługiwaniu się bronią białą i łukami, maja jednak najlepsze wyposażenie. Na uwagę zasługują także ich kusznicy. Królestwo Rhodoków znajdziemy na zachodzie Carladi.


No i kwestia towarzyszy podróży, których rekrutujemy w karczmach, odbijamy wrogom jeńców lub szukamy ochotników w wioskach. Na początku gry mamy określoną ilość możliwych do rekrutacji towarzyszy, każdemu musimy płacić żołd, a górną granicę ilości możliwych kompanów podnosimy wraz z charyzmą i umiejętnością przywództwa. W karczmach zazwyczaj możemy rekrutować mocne jednostki, są one jednak drogie w utrzymaniu dlatego pozwolić sobie na takich kompanów mogą tylko najbogatsi. Powiedziałem o możliwości odbicia jeńców np. wędrujący patrol Swadian prowadzący w charakterze jeńców piętnastu Vaegirskich rycerzy zostanie przez nas zatakowany i rozgromiony (co nie będzie łatwe przy pomocy wieśniaków, ale może się udać, czemu nie…)i wcielamy do naszego oddziału za darmo (w karczmach należy uiścić opłatę początkową każdemu nowo zatrudnionemu wojakowi), chociaż oczywiście żołd trzeba będzie rycerzom płacić- 39 denarów na tydzień, dla porównania wieśniak dostaje 2. Jest za co płacić, szczególnie polecam opcję sformowania kompanii jeźdźców i rycerzy, wtedy bardzo szybko będzie się można przemieszczać i bez problemu wygrywać potyczki.

Podsumowanie

Mount & Blade jest przełomową grą, która może wprowadzić wiele świeżości na obecny rynek gier komputerowych. Jej głównym atutem jest fenomenalna grywalność, która często nie pozwoli graczowi odejść od komputera. Połączenie gatunków o którym mówiłem na początku recenzji jest czymś nowatorskim i świeżym, czymś czego jeszcze nigdy nie doznałeś. Jest tym na co czekałeś od zawsze...


Wymagania:
Minimalne wymagania
CPU: 1.0 GHz
Pamięć: 256 MB RAM
Karta graficzna: 32 MB 3D Video Card
wiek:16+

Rozsądne wymagania:
CPU: 2.0 GHz
Pamięć: 512 MB RAM
Karta graficzna: 126 MB Video Card

 

Wymagania pozwalające stoczyć bitwy, z ustawieniem battlesize powyżej 300CPU:3.0 GHzPamięć:1024 MB RAM

Karta graficzna: 256 MB Video Card